vrijdag 10 mei 2013

Hoedster van de oude stad (4 mei)


Een van mijn examenopdrachten vakfotografie was het maken van een avondopname, waarbij ik gebruik maak van het aanwezige licht. Ik kan dan wel heel standaard een foto van iemand bij/onder een lantaarnpaal of andere lichtbron maken, maar dan mis ik iets voor mijn gevoel. Na een brainstorm kwam ik op het idee om een reeks te maken rond de oude stadsomwalling van Maastricht. Het licht zou dan deels van de straatverlichting moeten komen en deels van een lantaarn met kaars. Nu nog een thema bedenken... zo kwam ik op:

Hoedster van de oude stad

Ik had nu een beeld in mijn hoofd van wat ik wilde. Gelukkig had mijn model (Cecile) een jurk die voldeed aan mijn plaatje. Dat scheelde weer een zoektocht. 

Op zaterdag 4 mei gingen we aan de slag. Om 21.00 was het nog redelijk licht, maar het werd al rap donkerder en donkerder. Een uitdaging om te fotograferen en heel leuk om een keertje te doen. 

Cecile had nog geen ervaring als model zijnde, maar ze nam de kleine aanwijzingen goed op en onthield ze voor op een volgende fotoplek. Ook dacht ze af en toe mee, wat tot leuke ideeën voor een foto leidde.
Kortom een prettige samenwerking.

Het is goed kijken welk licht en welke elementen er in de omgeving zijn en hoe je deze creatief kan inzetten. Zo is ook de laatste tegenlicht foto ontstaan.



Wat we niet wisten... de fotoshoot bleek een toeristische trekpleister te zijn!
Op een gegeven moment stond er een groep Japanse toeristen bij ons, die zich de tijd namen om alles goed te bekijken. Ik weet niet zeker of ze ook stiekem een fotootje hebben gemaakt... wie weet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten