maandag 15 mei 2017

Communiereportage Sarah

3 mei stond er geen buiten-sessie gepland, maar een studio-sessie.

Een studio is toch anders werken als op locatie. Als fotografe wil je geen 13 in een dozijn foto's maken. Daarom vraag ik van te voren een foto van de kleding en welke hobby's, lievelingskleuren, e.d. het kind heeft.
Vanuit mijn gevoel richt ik de setting in. Als eerste volgt de keuze voor achtergrond en vloer.  Bij Sarah had ik gekozen voor het blauw/groen doek en op de vloer niks. De vloer zelf zijn twee hardboard platen. Alleen een achtergrond en vloer is ook zo kaal. Het inrichten is dan de volgende stap. De witte houten kisten pasten perfect bij de jurk. Daarnaast zijn ze flexibel inzetbaar, als kastje en als zitje. Wat kleine spulletjes, met een communie-link toevoegen en de setting is klaar.

Daar komen Sarah, haar grote broer en mama. Eerst de sessie met Sarah, waarbij de kisten en accessoires veelvuldig gebruikt worden.

Vaak als meiden een vestje dragen, worden de foto's zonder vest vergeten. Erg jammer. Onder het vestje schuilt vaak een prachtig detail. Als er paar met en een paar zonder gemaakt zijn, laat ik de keus bij het kind. Sommige willen verder zonder vestje, andere met en weer andere willen af blijven wisselen.
Na haar solo-sessie mocht Sarah's broer Julian ook op de foto. Na een paar basisfoto's mochten ze zelf iets leuks kiezen. Dat werden de reuzen theekoppen voor grappige foto's. Daarna volgde de rode rozen voor meer lieve foto's.

Na deze fotoreeks heb ik nog gepeild of er nog wensen zijn. Het is zonde als je achteraf denkt; jammer dat zo een foto niet gemaakt is. Daarom is het afstemmen tijdens de sessie in combinatie met eigen inbreng zo belangrijk. Ik maak samen met jou de sessie en sta open voor input.

Sarah had inderdaad nog iets wat ze graag wilde. Ze wilde heel graag met mama op de foto. Dat kan natuurlijk ook.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten