donderdag 8 juni 2017

Een kijkje achter het (PC)scherm

Van het werken in de studio of locatie, komen vaker actie-foto's langs. De foto is gemaakt. Wat gebeurt er daarna?

Vaak hoor je mensen zeggen, het is toch alleen maar op het knopje drukken en dan ben je klaar. Nee, helaas niet. Elke foto krijgt liefde en een kritische blik in de nabewerking. Een workflow die ook wat tijd in beslag neemt. En die uiteindelijk de handtekening van jou als fotografe is. Want ieder heeft een eigen stijl en smaak van nabewerken en afleveren.

Wat gebeurt er dan allemaal achter het pc-scherm?

Nadat de foto's gemaakt zijn, worden ze van de geheugenkaart op de pc gezet. Daar gaan we naar de donkere kamer. Niet zo een als vroeger in het analoge tijdperk met bakken chemische vloeistof. Nee we werken lekker modern met het programma LightRoom.
De eerste stap in deze donkere kamer, is het inladen van de RAW (onbewerkte) foto's met een basisbewerking.

Vervolgens wordt er een selectie gemaakt welke foto's goed zijn en welke niet (kleurmarkering rood vs kleurloos.) Vaak maak ik dan direct een prettige uitsnede van de foto (vierkant of rechthoekig,) welke de compositie van de foto versterkt.

Vaak is dat een uitsnede die ik al tijdens het fotograferen in mijn hoofd had. Vooral als ik weet dat er een fotoboek gemaakt moet worden. Dan fotografeer ik heel (on)bewust een reeks met verschillende uitsnede die uiteindelijk perfect samen gaan.

Op naar het fine-tune. Hooglichten, schaduwen, contract, belichting. Soms ook een kleuromzetting (sepia of zwartwit.)
De uitsnede wordt ook nog eens kritisch onder de loep genomen. Ik merk dat ik vaak uit kom op een vierkanten uitsnede, omdat dit het prettigst oogt.

Foto's die afgewerkt zijn en geen detailbewerking nodig hebben, worden groen aangevinkt. Moet er nog een detailbewerking gedaan worden, dan worden ze geel aangevinkt.

De geel aangevinkte foto's gaan naar Photoshop. Hier zou je de meest gekke dingen mee kunnen, maar ik houd van zo natuurlijk mogelijk. Daarom gebruik ik photoshop vooral voor het verscherpen van de ogen, een blauwe plek weg te werken, glim plekken te verminderen, een vlek op de vloer weg te poetsen en soms de achtergrond een leuker kleurtje of patroon te geven.
Een roze poedel, een palmboom, een flamingo toevoegen, dat doe ik niet. Als die er niet is, dan is die er in de eindfoto ook niet.

Nadat alle foto's door Lightroom en Photoshop zijn gegaan, is het tijd om ze op te slaan op de computer in jpeg.

Voor fotoboeken, collages, foto's met tekst, wenskaarten, speciale producten, e.d. gaan we weer verder. Lekker creatief uitleven in StudioScrap. Soms vrij basic, soms lekker out of the box. Net wat past bij het product, de fotoreeks of de wens van de klant. En met een grote database aan achtergronden, lettertypes, plaatjes en een hoofd vol idee├źn, zijn de mogelijkheden vaak eindeloos.

Een laatste stap zou nog het bestellen bij de diverse vaklab's zijn. Afdrukken, wanddecoraties, fotoboeken, tijdschriften, wenskaarten noem maar op. Alvorens de bestelling te bevestigen, kijk ik kritisch hoe de foto (of de sheet) op het product komt. Ben ik niet tevreden, dan pas ik nog aan. Want je wilt geen canvas aan de muur, waar het oor of de hand om de rand gevouwen zit. Of een foto op hout waar de opening tussen de planken precies door het oog loopt. Of een fotoboek waar een foto van de pagina valt. Of....

Deze laatste foto komt eigenlijk in de hele workflow terug. In mijn Bullet Journal maak ik regelmatig notities. Over gebruikte lettertypes en kleuren in een project. Over de bestandsnamen die de foto's krijgen. Feedback aan mezelf. Planning van een project. Alles wat belangrijk is of later handig kan zijn, wordt genoteerd. Zo weet je maanden later nog wat of hoe je iets gedaan hebt.

Nu gaan we afsluiten en op naar de volgende fotoshoot en het bijbehorend pc-werk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten